Plakhanden

Terwijl ik deze column schrijf zijn alle scholen dicht, staan er in de ochtend (bijna) geen files en lijkt het alsof de klok iets langzamer tikt dan anders. Dat kan maar één ding betekenen: het is zomervakantie! Massaal vertrekken we naar zonnige oorden, laten we de boel even voor wat het is en ontspannen we erop los. Ook zijn er volop zomerkampen voor kinderen waarvan de ouders (net als ik) gewoon nog aan het werk zijn.

Wanneer ik nadenk over al deze plezierige vrijetijdsbestedingen en de manier waarop ze samengaan met contactlenzen, zie ik niet alleen talloze voordelen, maar ook een opvallend waarschuwingssignaal, dat niets te maken heeft met een krachtige onderstroom in de zee. Vanuit mijn perspectief is dat waarschuwingssignaal gerelateerd aan HYGIËNE.

Besteden we als oogzorgspecialist wel genoeg aandacht aan deze hygiëne? Natuurlijk weten we allemaal dat compliance bij daglenzen veel minder ingewikkeld is dan bij herbruikbare lenzen. Dit heeft vooral te maken met het ontbreken van vloeistof en het daarbij horen van wrijven, afspoelen en bewaren van de lenzen. Ik zie al voor me hoe iemand op een camping ten tijde van een hittegolf naar het sanitair gebouw loopt om daar laat op de avond, want wat was het gezellig, zijn of haar lenzen uit te halen. 

''Besteden we als oogzorgspecialist wel genoeg aandacht aan hygiëne?''

Het begint bij het handen wassen. Hoe doe je dit eigenlijk goed? Hoelang moet je wassen, hoeveel zeep heb je nodig, waarmee droog je je handen daarna af? En dan denk ik nog niet aan de kwaliteit van het lokale kraanwater. 

In mijn zoektocht over hygiëne vond ik een artikel met de titel: ‘Hand hygiene prior to contact lens handling is problematical’ van Charles W. McMonnies gepubliceerd in Contactlens and Anterior Eye, April 2012 P65-70. Dit artikel schetst de mate van compliance bij dragers, maar moeten we als oogzorgspecialisten niet ook de hand in eigen boezem steken? In het artikel is ook een alinea gewijd aan (oog)zorgspecialisten, stof tot nadenken. Het artikel dateert uit 2012, hopelijk is er sindsdien al veel verbeterd. 

''Het begint allemaal bij handen wassen.''

In het artikel: ‘Hand hygiene is linked to microbial keratitis and corneal inflammatory events’ van Desmond Fonn en Lyndon Jones gepubliceerd in Contactlens and Anterior Eye, April 2019 P132-135 komen een aantal harde highlights naar voren: 
1. Twee derde van de mensen in de volwassen bevolking beoefent enige vorm van handhygiëne. 
2. Tot 50% van de dragers van contactlenzen voldoet niet aan de procedures voor het wassen van de handen. 
3. Leerstrategieën kunnen helpen om de naleving van procedures voor het wassen van de handen te verbeteren. 
4. Slechte handhygiëne is een risicofactor voor het ontwikkelen van microbiële keratitis en cornea ontstekingsreacties bij dragers van contactlenzen. En is juist het voorkomen van complicaties zoals infecties niet waar we allemaal iedere dag zo ons best voor doen?

Door de toename van Myopie gaan ook steeds meer kinderen contactlenzen dragen. Hebben we onze praktijkvoering hier al op aangepast? Volgens de richtlijn van het NOG mogen kinderen vanaf 8 jaar worden aangemeten met contactlenzen als middel voor myopiecontrole (geen orthoK). Ook deze kinderen moeten leren hoe zij op de juiste manier met hun lenzen om dienen te gaan. Dit geldt niet alleen voor de kinderen, maar ook voor hun ouders. De ouders zijn de eerste die hulp bieden als het nodig is. Wellicht dat het al oude spreekwoord: ‘jong geleerd, is oud gedaan’ hier op van toepassing is. 

''Hebben we onze praktijkvoering al aangepast op de toename van Myopie?''

Kinderen zijn leergierig.  Als wij als oogzorgspecialist hen op de juiste manier leren hoe om te gaan met hun lenzen dan kan dit ook afstralen op de ouders welke misschien ook lensdrager zijn. Mijn kinderen hebben er in ieder geval geen moeite mee mij te vertellen wanneer ik iets niet goed doe. Zo hoor ik regelmatig vanaf de achterbank “mama, je mag hier maar 100km/h rijden hoor”. 

Goede hygiëne begint dus bij onszelf en het op de juiste wijze aanleren aan anderen, maar ook blijven herhalen tijdens ieder contactmoment met een klant. Zo blijf je altijd toegevoegde waarde leveren aan je contactlenscontrole en voorkom je drop-out door discomfort of negatieve ervaringen zoals een infectie. En nu? Tijd voor een heerlijk ambachtelijk schepijsje! Al is het alleen maar om daarna een reden te hebben om de plakhanden eens goed te gaan wassen.

Mocht je willen reageren op deze column, schrijf me dan een email: ffischerdebrabander@coopervision.nl Ik verheug me op de reacties.

 

Mocht je interesse hebben kan je altijd  een aanvraag doen voor training bij jou in de winkel:

Ook geven wij regelmatig workshops bij ons op kantoor, wel is het hiervoor nodig om je vooraf in te schrijven: 

Of volg een Webinar of een e-learning:

 

 

More Blog Posts