Veel klanten bekijken hun relatie met hun oogzorgspecialist via een smalle lens. Ze maken een afspraak wanneer ze een nieuwe bril of lenzen nodig hebben, of als ze er last van hebben, maar voor meer gaan ze niet naar hun oogzorgspecialist.
Klanten kunnen de voordelen van meer zorg voor de gezondheid van hun ogen misschien niet zien, of weten misschien niet waarop ze moeten letten.
Dat biedt enorme kansen voor oogzorgspecialisten. Elk hoofdstuk in een leven brengt nieuwe aan het zicht gerelateerde problemen met zich mee voor een klant, en daarmee dus nieuwe kansen voor oogzorgspecialisten om daarbij te helpen. Hoe effectiever oogzorgspecialisten klanten van mijlpaal naar mijlpaal kunnen begeleiden, des te waardevoller ze zullen zijn voor klanten en des te meer klanten ze aan zich zullen binden. Het vasthouden van deze binding ten gunste van zowel de klant als uw bedrijf hangt af van de vraag of u een effectief communicatieplan voor de levenscyclus hebt.
Ken de mijlpalen
De beste communicatieplannen beginnen met een helder inzicht in de verschillende fases en mijlpalen in de levenscyclus van de patiënt. Klanten die, bijvoorbeeld, student zijn of die urenlang voor een scherm werken, kunnen last hebben van symptomen van digitale oogvermoeidheid. Klanten ouder dan 40 kunnen worstelen met dreigende presbyopie. Klanten ouder dan 60 lopen meer risico van staar.
Breng de fasen van een levenscyclus in kaart met toepasselijke aanbevelingen, diensten, procedures en producten, zoals lenzen waarmee digitale oogvermoeidheid wordt aangepakt. Optimaliseer deze lijst om de specialismen, diensten en sterktes van uw praktijk te benadrukken. Dat is uw blauwdruk voor het moment waarop u nieuwe onderwerpen onder de aandacht bij uw klanten brengt, en wat uw strategische doelen zijn als u dat doet. Vanaf dat punt kunt u gesprekspunten ontwikkelen en bepalen welk soort marketingmaterialen u klaar moet hebben voor elke fase.
Maatwerk en optimalisatie
De effectiefste manieren om een communicatieplan voor klanten voor de lange termijn uit voeren zullen variëren, afhankelijk van de doelen, voorkeuren van de klanten en middelen van elke praktijk. Is het haalbaar om maandelijks met uw patiënten te communiceren, of is per kwartaal het hoogst haalbare voor uw personeel en budget? Hebt u klanten die alleen van u willen horen wanneer het weer tijd is voor een afspraak? Welke communicatievormen genereren doorgaans meer afspraken voor u? Hebt u klanten die alleen een bril dragen en die gevraagd hebben naar contactlenzen maar ze nog niet hebben geprobeerd?
Door het gebruik van een relatiebeheersysteem, zoals WebSystem3, kunnen praktijken klanten effectiever traceren om de inhoud en frequentie van de communicatie op hen af te stemmen voor een optimale ROI. Waar uw klant zich ook op zijn pad bevindt, u kunt zichzelf positioneren als de bron van oplossingen om naar toe te gaan als het gaat om hun zicht.