Praktijkmarketing als een relatie

Met een zich snel ontwikkelende marktdynamiek moeten onafhankelijke oogzorgspecialisten hun praktijk opnieuw voor het voetlicht brengen en zich een dubbele rol aanmeten van enerzijds zorgverlener voor het oog en anderzijds hoofd van een bedrijf.

De concurrentie wordt steeds intensiever nu grote onlinewinkels steeds alerter, innovatiever en agressiever worden met hun marketing voor visuele hulpmiddelen. Tegelijkertijd eisen consumenten efficiëntere en betaalbare klantenzorg van u als zorgverlener. Dat houdt in dat u, in uw tweede rol als hoofd van een bedrijf, meer onder druk staat om meer klanten binnen te halen en uw winst per klant te optimaliseren. In het verleden waren oogzorgspecialisten niet erg geneigd om hun producten en diensten agressief op de markt neer te zetten. Marketinginspanningen bestonden traditiegetrouw uit het optimaliseren van zoekmachines en de ontwikkeling van websites.

Maar met de hedendaagse altijd en overal met het internet verbonden consumenten die de aankoop van visuele hulpmiddelen stimuleren, ligt er een aanzienlijke kans voor oogspecialisten om hun zaken en marketingstrategieën op elkaar af te stemmen om beter tegemoet te kunnen komen aan de behoeften van de consument.

Terwijl uw concurrerende detailhandelaar zich richt op digitale marketing, moet u ook reclame maken in dezelfde arena terwijl u gebruik maakt van datgene wat u van hen onderscheidt: u bent de oogdeskundige binnen de gemeenschap, niet slechts een op winst beluste verkoper. Dat is een kernpunt van differentiatie waarmee u moet spelen in uw communicatie-uitingen. En u zou die communicatie-uitingen interactief moeten maken.

Benadruk uw deskundigheid op het gebied van de ooggezondheid: Gebruik uw website, Facebook-pagina en regelmatig geplande e-mails naar uw patiënten om uw kennis over oogverzorging te benadrukken. Deel uw inzicht in gezondheidsonderwerpen, zoals de epidemie van bijziendheid, de effecten van het ouder worden op de ogen en de gevaren van overmatige blootstelling aan uv-stralen.

Door u op de gezondheid te richten in plaats van uw producten aan te prijzen, kunt u de trouw van uw huidige klanten verdiepen en potentiële klanten uw unieke waarde ten opzichte van de detailhandelaren laten zien. Uw klanten hebben dan ook meer vertrouwen om bij u een bril of lenzen aan te schaffen.

Stimuleer de dialoog: Nodig de lezers van uw communicatie-uitingen uit om vragen aan u te stellen, om uw berichten te delen met hun vrienden en familie en om u te vragen na andere ooggezondheidskwesties. Zelfs als een “gesprek” plaatsvindt voor het publieke oog van uw Facebook-pagina, zal dat uw kracht als actieve, zorgzame factor in de levens van klanten bevestigen in plaats van als verkoper van goederen.

Hergebruik en hernieuwd gebruik: Effectieve digitale marketing kost wel wat, maar veel van wat u openbaar maakt, kan opnieuw worden gebruikt op verschillende manieren en zo maakt u ook weer nieuw materiaal. Met een paar kleine aanpassingen kunt u een artikel dat u hebt geschreven voor een e-mailnieuwsbrief opleuken voor een stuk voor uw website, een bericht op Facebook, een tweet met een koppeling naar het artikel en zelfs een YouTube-video.

De warme, interpersoonlijke relatie die u hebt met uw huidige klanten - en die u ook wilt opbouwen met nieuwe klanten - was waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom u sowieso medische zorgverlener bent geworden. Het is ook een kwaliteit die u een onderscheidende factor kan opleveren ten opzichte van uw concurrerende detailhandelaars.

Marketing waarmee uw betrokkenheid bij uw klanten wordt verhoogd en die uw waardevolle deskundigheid aantoont, helpt ook uw klantenbestand te laten groeien.