3 regels voor het opbouwen van een effectieve onlinevertegenwoordiging

De manieren waarop consumenten zorgoplossingen vinden, zijn in de afgelopen 10 jaar drastisch veranderd. Het internet is nu de belangrijkste bron voor gezondheidskwesties.1 Daarbij geeft een derde van alle Amerikaanse consumenten aan dat ze zich tot sociale media wenden en vertrouwen op de daar verstrekte informatie over gezondheidszorg, symptomen en artsen.2

Opticiens die hun zaak willen uitbreiden, kunnen winst behalen uit de digitale trend in de branche door hun zichtbaarheid en toegankelijkheid online te vergroten. Een stevige digitale vertegenwoordiging kan zich vertalen naar een groter klantenbestand en duurzamere relaties met bestaande klanten. Richt u op 3 uitgangspunten bij het opbouwen van een onlinevertegenwoordiging: 

1. Creëer een informatieve en gemakkelijk te gebruiken website

Een kwalitatief goede website voor uw praktijk is de basis van een succesvolle onlinevertegenwoordiging. Hoe nuttiger en boeiender consumenten uw website vinden, des te hoger zal die in de zoekresultaten te vinden zijn. Denk bij de waarde van uw site zowel in termen van de content die u plaatst, als het gemak die de site biedt. Een gebruiksvriendelijke interface die ook voor mobiele telefoons geschikt is, met duidelijke kanalen voor bezoekers om contact met u op te nemen en afsprakenoverzichten helpen om die hogere plaats bij de zoekresultaten om te zetten in nieuwe klanten. Het kan ook de relaties met bestaande klanten verdiepen. Uit een onderzoek uit 2012 bleken klanten die online contact hadden met hun arts, gemiddeld ook vaker een bezoek te brengen aan de praktijk.3

2. Breid volgers op sociale media uit via actieve deelname

Sociale media kunnen een bijzonder effectieve manier zijn om uw zichtbaarheid te stimuleren en nieuwe prospectieve klanten te bereiken. Maar de voordelen van sociale netwerken zijn gerelateerd aan degenen die een interactie aangaan, en niet alleen met de platformen maar ook met andere deelnemers: het is belangrijk om online een tweezijdig gesprek aan te gaan. Uiteraard moet u nuttige artikelen plaatsen en deskundigheid tonen op Twitter, Facebook en LinkedIn, maar u dient ook om commentaar op uw berichten te vragen en daarop te reageren. Het gaat niet alleen maar om zichtbaarheid, maar ook om toegankelijkheid.

Actieve betrokkenheid kan helpen u als waardevolle informatiebron op uw vakgebied te positioneren en als pleitbezorger voor collega's en klanten. Houd op alle sociale-mediaplatformen uw contactgegevens actueel, gebruik koppelingen naar uw website consistent en stimuleer de dialoog. Dat zal uiteindelijk niet alleen zorgen voor een hogere plaats bij de zoekresultaten, maar ook voor meer aantrekkingskracht en geloofwaardigheid voor potentiële klanten. 

3. Vraag om en beheer onlinereviews

Onlinefora behoren steeds meer tot de waardevolste en meest gebruikte middelen die consumenten op zoek naar diensten en producten tot hun beschikking hebben. Waarderingscijfers op dergelijke sites kunnen een substantiële impact hebben op de praktijk van een oogzorgspecialist.

  • 80% van de consumenten zoekt eerst online voor het beoordelen van een medische zorgverlener2
  • 76% van de consumenten vertrouwt op onlinebeoordelingen bij hun zoektocht naar een arts3
  • 61% gebruikt onlinebeoordelingen voordat ze voor een arts kiezen4
  • 20% gebruikt onlinebeoordelingen om hun huidige arts te beoordelen5

ZocDoc, een onlinedienst voor het vinden van medische zorgverleners, ontdekte dat elke verbetering met een halve ster op het profiel van een zorgverlener gemiddeld een sprong van 37% meer afspraken teweegbracht.1 Stuur de kracht van de platformen door tevreden klanten te stimuleren feedback te plaatsen en hun lof vervolgens op uw website en op sociale media te benadrukken.

 

1 ZocDoc. Marketing for Healthcare Providers. Gepubliceerd in februari 2013. Geopend op 9 augustus 2016

2 Fox S, Rainie L. The Search for Online Medical Help. Pew Research Center. http://www.pewinternet.org/2002/05/22/main-report-the-search-for-online-medical-help/. Gepubliceerd in mei 2002. Geopend op 9 augustus 2016.

3 Anderson M. 2013 Study: 79% Of Consumers Trust Online Reviews As Much As Personal Recommendations. Search Engine Land.http://searchengineland.com/2013-study-79-of-consumers-trust-online-reviews-as-much-as-personal-recommendations-164565. Gepubliceerd in juni 2013. Geopend op 9 augustus 2016.

4Reputation Management: How Physicians Can Take Control Of Their Online Reviews. Capson. http://www.capson.com/blog/medical-melpractice-blog/reputation-management-how-physicians-can-take-control-of-their-online-. Gepubliceerd in april 2015. Geopend op 9 augustus 2016.

5 Pennic F. Survey: Yelp Most Popular Site for Online Physician Reviews. http://hitconsultant.net/2014/11/18/yelp-dominates-online-physician-reviews/. Gepubliceerd in november 2014. Geopend op 9 augustus 2016.