Zachte multifocale contactlenzen aanmeten

Toen veel van de huidige ervaren oogspecialisten voor het eerst leerden om zachte multifocale lenzen aan te meten, hadden ze te maken met ingewikkelde aanmeetprotocollen, en waren talloze aanpassingen van de sterktes en ontelbare follow-upbezoeken nodig. Dankzij nieuwe productietechnologieën en ontwerpen is voor de zachte multifocale lenzen van de nieuwe generatie alleen een sferisch equivalent en een leessterkte nodig om te beginnen.

Maar om maximaal succes te behalen bij het aanmeten van deze lenzen, hebben dr. Roxanna Potter, dr. Shalu Pal en dr. Mary Jo Stiegemeier- instructeurs van het STAPLE-programma (Soft Toric and Presbyopic Lens Education) voor optometriestudenten - een aantal leidraden ontwikkeld:1

Kies geschikte klanten

De potentiële dragers bij wie zachte multifocale lenzen waarschijnlijk met het meeste succes worden aangemeten, zijn:

  • Kandidaten die eerder lenzen hebben gedragen
  • Bijzonder gemotiveerde kandidaten, zoals mensen met presbyopie, multitaskers, cliënten die gefrustreerd zijn door progressieve brillen of lezers
  • Mensen met matige tot erge myopie en hyperopie versus mensen met een normaal gezichtsvermogen

Zodra u er klaar voor bent om multifocale torische lenzen uit te proberen, kunt u beginnen met het aanmeten van cliënten met astigmatisme >1.00 D.

Over het algemeen geldt dat hoe sterker de leessterkte is, hoe lastiger cliënten het vinden om aan lenzen te wennen. Uiteraard geldt hetzelfde voor het aanmeten van progressieve brillenglazen.

Stuur de verwachtingen van cliënten

Voordat u zachte multifocale lenzen voor het eerst aan een cliënt voorschrijft, is een gesprek over de aanmeetprocedure van belang. Zorg ervoor dat u het volgende uitlegt:

  • Er zijn doorgaans 2 of 3 bezoeken nodig om deze lenzen aan te meten. Dat is om de klant de best mogelijke zichtcorrectie te garanderen
  • Het duurt normaal gesproken een aantal weken voordat iemand gewend is aan zijn nieuwe lenzen. Klanten moeten geduld hebben!
  • Een doel voor deze lenzen is toereikend zicht bij 80% van de dagelijkse taken van een klant (dat is een conservatieve schatting, maar minder hoge verwachtingen van de prestaties scheppen leidt tot een sterkere perceptie van succes)
  • Sommige mensen hebben niet genoeg aan alleen maar contactlenzen. Soms hebben ze ook een leesbril nodig

Ga na of elke klant uw tarief en beleid kent ten aanzien van restituties en annuleringen voordat u begint met aanmeten.

Optimaliseer uw refractie

Een nauwkeurige refractie is de basis voor de pasvorm. Bepaal de hoogst aanvaardbare plus voor ver zien en de minste plus voor dichtbij zien om overmatige accommodatie te voorkomen met een refractie met een te hoge min-correctie.

Als u zachte multifocale lenzen wilt aanmeten bij een klant, berekent u eerst de sferische equivalent. Zet deze glazen in de proefbril met zo veel mogelijk plus-correctie.

Bepaal het dominante oog

Het testen van de zintuiglijke dominantie in plaats van de zichtdominantie is de effectiefste manier van het succesvol aanmeten van zachte multifocale lenzen. Gebruik een pasbril van +1.50D of +2.00D, die over elk oog wordt geplaatst (met de beste correctie) om te bepalen welke stand het minst wazig is met beide ogen open. Dat kan helpen bij de bepaling of meer plus-correctie of een hogere leessterkte moet worden gebruikt in het niet-dominante oog om de bijziendheid te verbeteren zonder af te doen aan de verziendheid.

Test onder reële omstandigheden

Test bij goed licht het zicht van de cliënt met een mobiele telefoon of tijdschrift in plaats van een ogentest. Controleer de gezichtsscherpte op afstand en dichtbij pas als de cliënt een paar minuten de tijd heeft gehad om te wennen. Laat klanten weten dat schaduwen of ietwat wazig zien een paar weken kan aanhouden.

Aanvaard dat “plan B” soms nodig is

Sommige klanten kunnen of willen domweg niet de nodige tijd steken in zich aanpassen aan multifocale lenzen. Als u klanten hebt gevraagd naar hun ervaringen en vaststelt dat u geen succes zult boeken met zachte multifocale lenzen, moet u gewoon mogelijke alternatieven bespreken. Houd ze ook voor dat de technologie voortdurend verbetert en dat u ze op de hoogte zult houden over nieuwe mogelijkheden.

De wetenschap dat u rekening met hun behoeften houdt, zorgt ervoor dat klanten trouw aan u blijven.

 

1. Potter R, Pal S, Stiegemeier MJ. Avoiding the soft multifocal failure. Contact Lens Spectrum. 2016;31:22-25.