Met deze tijd van het jaar zit je eigenlijk overal tussenin. De zomervakantie is alweer ver weg en voordat de kerstvakantie zich aandient moet er nog veel gebeuren. De sint is alweer gekomen en gegaan, de kerstboom kan naar binnen.
Hoe zit dat eigenlijk met de ogen? Een grote groep mensen zit er ook tussenin. Eigenlijk zijn hun ogen aan het veranderen waardoor enkel een verte sterkte niet meer voldoende is, maar echt sprake van nabij klachten is er ook niet. Vanaf welke leeftijd meet je de additie? Als we het aan contactlens aanpassers zouden vragen loopt dit antwoord ongetwijfeld erg uiteen. Waarom is dit eigenlijk zo? Ik kan mij tijdens mijn optometrie opleiding ‘de formules van Hofstetter’ herinneren. Deze geven aan wat de te verwachten Accommodatie Amplitude (AA) is bij een bepaalde leeftijd.
''De zomervakantie is alweer ver weg en voordat de kerstvakantie zich aandient moet er nog veel gebeuren.''
De formules volgens Hofstetter luiden:
Maximum AA (dpt) = 25 - 0.4 x leeftijd (jaren)
Gemiddelde AA (dpt) = 18.5 - 0.3 x leeftijd (jaren)
Minimum AA (dpt) = 15 - 0.25 x leeftijd (jaren)
Als we dan bijvoorbeeld een persoon nemen van 40 jaar dan zou de minimale AA 5dpt moeten zijn omgerekend naar afstand (1/x) is dit 0.2m of wel 20cm. Je zou verwachten als iemand nog tot 20cm scherp kan zien geen additie nodig te hebben voor nabij werk (uitzonderingen van beroepen met een korte werkafstand niet meegenomen). Vanaf welke leeftijd wordt het dan kritisch bij deze formule? Als we uitgaan van een werkafstand van 40cm en dat terugrekenen dan komt dit uit op een leeftijd van 50 jaar. Iedereen die regelmatig een refractie uitvoert weet dat er veel klanten zijn onder de 50 jaar met nabij klachten.
Waarom meten we niet altijd de nabij visus? Bekend is dat de duur van beeldschermwerk toeneemt. (Factsheet Beeldschermwerk 2022 (tno.nl)) Bijna 25% van de werkenden in Nederland zit 8-13 uur per dag achter een beeldscherm. Dit betreft de werkenden en dus nog niet eens studenten, jongeren en kinderen. Ik ben ervan overtuigd dat als we met elkaar zouden afspreken om altijd een nabij test te doen er verrassend veel verborgen addities tevoorschijn komen. Deze vormen dan voor de klant misschien nog niet echt een probleem, maar is voorkomen niet beter dan genezen? Er zijn tegenwoordig zoveel zichtoplossingen. Waarom pas multifocaal gaan bespreken als er klachten zijn? We weten immers ook dat het slagen van een multifocale aanpassing hoger ligt bij de lage addities en dat daarna het aanpassen van de additie naarmate de behoefte toeneemt ook makkelijker is. Deze klanten blijven langer lenzen dragen met alle positieve gevolgen voor de omzet van de contactlenspraktijk bovendien.
''Bijna 25% van de werkenden in Nederland zit 8-13 uur per dag achter een beeldscherm.''
Dus neem het initiatief bij de klant, doe een nabij test, praat over multifocale oplossingen. Dan creëer je niet alleen een tevreden klant, maar ook een gezonde contactlenspraktijk!
Mocht je interesse hebben kan je altijd een aanvraag doen voor training bij jou in de winkel:
Ook geven wij regelmatig workshops bij ons op kantoor, wel is het hiervoor nodig om je vooraf in te schrijven:
Of volg een Webinar of een e-learning:
Floortje Fischer de Brabander, Professional Services Manager BeNeLux