Consumenten hebben tegenwoordig op het gebied van de gezondheidszorg meer keuze dan ooit tevoren. Daarom is een van de beslissendste uitdagingen voor oogzorgspecialisten ervoor te zorgen dat hun huidige klanten bij hen blijven.
Een nieuwe klant binnenhalen kan 5 keer meer kosten qua marketingkosten en andere zakelijke kosten dan de kosten voor het behouden van een bestaande klant. En slechts 5% meer klanten behouden kan de winst van de praktijk wel met 75% doen toenemen.1 Een hoog percentage klanten behouden vereist dat specialisten nu ook in de tijd tussen hun afspraken in contact met en betrokken moeten blijven bij hun klanten. Twee van de krachtigste hulpmiddelen om dat te doen zijn automatisering en marketing.
Plannen vereenvoudigen
Automatisering kan efficiëntie verhogen en betrokkenheid vergroten op veel punten in uw praktijk. Zelf plannen is daarbij een slimme zet om mee te beginnen. Gemiddeld duurt het online plannen van een afspraak 1 minuut ten opzichte van 8 minuten via de telefoon.2 Als u uw agenda online zet en in apps hebben klanten meer controle over en vrijheid om een afspraak te maken op de manier die het best past bij hun drukke leven. Uw personeel heeft tegelijkertijd ook meer tijd om zich te richten op manieren om de praktijk uit te breiden, zoals voorlichting aan klanten over nieuwe producten, cross-selling en upselling. Door afspraken online te maken kunt u uw middelen verschuiven en inzetten voor effectievere marketinginspanningen waardoor uw klanten u goed onthouden.
Overweeg relatiebeheer
Bij het bouwen op basis van een efficiënt geautomatiseerd planningssysteem kan een holistisch relatiebeheerprogramma, zoals WebSystem3, u helpen om standaardcontactmomenten met klanten, zoals herinneringen aan afspraken en follow-ups, om te zetten in waardevolle kansen om hun betrokkenheid te vergroten doordat u daarmee in een oogopslag informatie kunt halen uit uw klantenbestand en gemakkelijke manieren om relevante campagnes, onderzoeken en nieuwsbrieven te implementeren. Een schriftelijk bedankje kan, bijvoorbeeld, worden omgezet in een marketingkans door er een enquête bij te doen en een uitnodiging aan de cliënt om een beoordeling achter te laten op de website van uw voorkeur.
Communiceer zoals uw klanten dat doen
E-mail kan een fantastisch platform zijn voor groeiende betrokkenheid op relevante manieren die in de context passen. Het medium wordt vaak veel te weinig gebruikt door specialisten en dient alleen als middel voor het vastleggen en opvolgen van afspraken. Het aanbieden van voorlichtingsmateriaal, zoals de beste keuzes voor de ooggezondheid, en informatie over nieuwe producten en aanbiedingen, kan uw waarde in de ogen van klanten verhogen. Overweeg ter garantie van het breedste bereik en het efficiëntste gebruik van tijd, het gebruik van allesomvattende marketingcampagnes gericht op klanten met aanpasbare sjablonen en als doel om specifieke klanten te bereiken.
1 Lawrence, A. Five customer retention tips for entrepreneurs. Beschikbaar op: www.forbes.com/sites/alexlawrence/2012/11/01/five-customer-retention-tips-for-entrepreneurs/. Geopend op 12 juli 2016.
2 Accenture. Two-in-three patients will book medical appointments online in five years, Accenture forecasts. Beschikbaar op: newsroom.accenture.com/industries/health-public-service/two-in-three-patients-will-book-medical-appointments-online-in-five-years-accenture-predicts.htm. Geopend op 11 juli 2016.