De contactlenzenmarkt kent een positief momentum. Het herstel na covid is snel gegaan, de contactlenzenmarkt in Europa groeit nu boven het niveau van 2019.¹ Contactlenzen blijven dan ook zeer belangrijk voor de groei van de optiekhandel.
Jaarlijks wordt meer geld uitgegeven door dragers van contactlenzen dan door mensen die alleen een bril dragen. ² Proactief praten over de mogelijkheden en de voordelen van contactlenzen levert nieuwe dragers op. De bewustwording hiervan bij onszelf maar idealiter bij het gehele team kan zorgen voor een nieuwe dynamiek binnen de zaak.
Jaarlijks wordt meer geld uitgegeven door dragers van contactlenzen dan door mensen die alleen een bril dragen. ²
Jonge dragers en presbyopen zijn belangrijke doelgroepen om de contactlenspraktijk te laten groeien. 58% van de lensdragers is jonger dan 25 jaar wanneer ze starten met het dragen van lenzen en 50% van de 40 tot 54-jarigen zou overwegen om multifocale lenzen te proberen.3 Leeftijd vormt overigens geen fysiologische barrière meer. Met de huidige generatie silicone hydrogel lenzen kunnen kinderen en tieners perfect lenzen dragen.
Om de mogelijkheden en de voordelen van lenzen goed te kunnen uitleggen, is kennis van het portfolio noodzakelijk. Gezondheid, comfort en gemak staan hierbij voorop. Medewerkers op de werkvloer zijn zelf niet altijd opticien of optometrist, maar zijn vaak wel diegene die informatie verschaffen over lenzen. Zij spelen dus een cruciale rol bij de groei van de contactlenspraktijk. Vandaar sta ik graag nog even stil bij wat basisinformatie en mythes.
50% van de 40 tot 54-jarigen zou overwegen om multifocale lenzen te proberen.3
Het aantal uren dat een potentiële drager denkt de lenzen te willen gaan dragen is een makkelijk begin voor het informatiegesprek. Wil iemand een volledige dag lenzen gaan dragen, ook wanneer hij of zij deze gaat afwisselen met een bril zijn silicone hydrogel lenzen aan te bevelen. Deze lenzen laten voldoende zuurstof door.
In geval van hogere sterktes, torische of multifocale ontwerpen zijn lenzen vaak dikker, het is dan ook relevant om in functie van de draagtijd een bewuste keuze te maken tussen hydrogel materiaal of silicone hydrogel materiaal. Leg dit verschil ook uit aan de klant. Gezondheid op lange termijn is belangrijk net zoals comfort en gemak. Vandaag de dag beschikken we over materialen die een draagtijd van 14 tot 16 u per dag perfect mogelijk maken.
Gezondheid op lange termijn betekent ook dat we geen veranderingen waarnemen in de cornea als gevolg van zuurstoftekort. Eventuele veranderingen zijn goed te monitoren met de topograaf. Een nieuwe klant die al zachte lenzen draagt, hoef je dus niet automatisch te vragen om later terug te komen met de bril op om een betrouwbare meting te kunnen uitvoeren.
‘’Vandaag de dag beschikken we over materialen die een draagtijd van 14 tot 16 u per dag perfect mogelijk maken.’’
Met comfort en gemak in het achterhoofd kan je deze nieuwe klanten die vaak gehecht zijn aan hun lenzen meteen helpen, stuur ze niet weg. Geef indien nodig het advies om na 1 of 2 weken terug op controle te komen wanneer er een vermoeden van hypoxie of corneale vervorming aanwezig is. Om tot de nulmeting (geen veranderingen meer te zien) te komen, kan je gedurende enkele weken meerdere metingen uitvoeren met de topograaf. Gedurende deze periode kan de klant gerust silicone hydrogel lenzen blijven dragen. Je zal eventuele refractieveranderingen ook beter begrijpen.
Het begin van het nieuwe jaar is misschien een mooi moment om de customer journey binnen de praktijk onder de loep te nemen en te kijken hoe de topograaf een prominentere rol kan spelen bij het (her)aanmeten van zachte lenzen.
Veel succes in 2023!
Katherine Teblick, Professional Services Manager BeNeLux
Wil je reageren op deze column, stuur gerust een mail: kteblick@coopervision.nl
Mocht je interesse hebben kan je altijd een aanvraag doen voor training bij jou in de winkel:
Ook geven wij regelmatig workshops bij ons op kantoor, wel is het hiervoor nodig om je vooraf in te schrijven:
Of volg een Webinar of een e-learning:
-
CVI data on file, 2021, European market data
-
CVI data on file, 2021, Euromonitor, Europe
-
CVI data on file 2018. Vision Needs Monitor 2018, Kynetec, September 2018.