In een nieuwe editie CooperVision Medewerker Uitgelicht stellen wij u voor aan Bianca Kalkman. Zij is vanaf 1 juni 2022 de nieuwe Brand Marketing Manager van CooperVision.
Hoi Bianca, kun je wat over jezelf vertellen?
Ik ben Bianca, 29 jaar en woon samen met mijn vriend. Ik ben echt een familiemens, groot fan van mijn kleine neefje van bijna 2 jaar, en ga graag op pad met m’n vriend, zussen of vriendinnen. Een terrasje op, een weekendje weg, een festival, een hapje eten of gezellig samen sporten. Je kunt mij ook meerdere keren per week op het korfbalveld vinden. En tussen al die activiteiten door probeer ik zoveel mogelijk nieuwe vakantiebestemmingen te ontdekken.
Leuk om te horen Bianca! Kan je ook wat vertellen over je studie en werkervaring die je hebt opgedaan voordat je bij CooperVision ging werken?
Sinds juni 2022 werk ik bij CooperVision. Hiervoor werkte ik 5 jaar bij ZEISS. Ik kwam in aanraking met ZEISS, en dus de optiek, tijdens een meewerkstage van de opleiding Small Business & Retail Management. Dit beviel mij zo goed dat ik graag terug wilde naar de marketingafdeling nadat ik mijn studie had afgerond. De eerste 2 jaar werkte ik dan ook bij ZEISS Vision Care op de marketingafdeling en de laatste 3 jaar als Communicatie Manager voor ZEISS Benelux. En zo, 5 jaar na mijn eerste aanraking met deze branche, ben ik weer in terug in de optiek, alleen dan nu bij CooperVision.
Interessant! En hoe is het om nu te werken voor CooperVision?
Heel leuk! Ik ben blij dat ik deze kans heb gegrepen afgelopen zomer, want het is een super mooi bedrijf om voor te werken. Niet alleen vanwege de sterke positie in de markt, maar ook door het uitgebreide productportfolio. Ik vind het een mooie gedachte dat ik indirect met onze producten mijn steentje kan bijdragen aan de maatschappij; door men beter te laten zien. Daarnaast voel ik mij goed thuis in de bedrijfscultuur.
Wat houdt de functie Brand Marketing Manager in?
In deze rol ben ik verantwoordelijk voor de marketingplannen omtrent onze merkproducten. Hierbij hoort de ontwikkeling en uitvoering van strategische en operationele off- en online marketingactiviteiten. Uiteindelijk is het ook aan mij de taak om onze positie in de Benelux markt te versterken, in samenwerking met mijn collega’s. Dit doen we bijvoorbeeld ook door het organiseren van roadshows of kleine klantevenementen.
Wat vind je het leukste aan deze functie?
Dat het uitdagend en divers is, waarbij ik veel mag samenwerken met verschillende disciplines. Daarnaast is het heel leuk om veel vrijheid & inspraak te krijgen in het ontwikkelen van een marketingcampagne; je bent betrokken vanaf de eerste ideeën tot het moment dat de campagne gelanceerd wordt.
Zou je iets meer kunnen vertellen over S1ngles?
Absoluut! S1ngles is een uniek totaalconcept waarmee we het meest uitgebreide assortiment silicone hydrogel daglenzen in de markt aanbieden. Hieronder vallen de branded producten Live, clariti en Live en sinds afgelopen zomer ook het PartnerBrand S1ngles Joy, Delight en Delight toric. Silicone hydrogel daglenzen hebben een belangrijke rol. Door de jaarlijkse dropout met 3.5 % te verminderen, kan het aantal contactensdragers in 10 jaar tijd verdubbeld worden. Met silicone hydrogel lenzen wordt dit nog eens versterkt. Daarnaast is een daglens hygiënischer en geeft minder gedoe. Om onze S1ngles daglenzen meer bekendheid te geven, hebben we onlangs de Young Adults campagne gelanceerd.
Kan je iets meer toelichten over de campagne Young Adults: “Wen-in-1-week”?
Bij de Young Adults campagne “Wen-in-1-week” focussen we ons op de doelgroep brildragende jongvolwassenen in de leeftijd van 18-24 jaar, ook wel Generatie Z genoemd. Uit onderzoek is gebleken dat de ECP de belangrijkste bron van informatie is voor hen om erachter te komen of ze een andere vorm van zichtcorrectie erbij wat vinden, in de vorm van daglenzen naast de bril. De helft van de jongeren noemt namelijk de ECP als startpunt voor informatie. En bedenk je eens hoeveel groter deze groep kan worden als je ook proactief communiceert over dat ze een bril met lenzen kunnen combineren. De kansen liggen voor het oprapen en daar spelen we op in met de “Wen-in-1-week” campagne. De campagne is opgebouwd uit 2 fases, waarbij de focus in fase 1 ligt op ‘bekendheid’ door middel van een LensMens Quiz en in fase 2 op ‘traffic naar de winkel genereren’ door middel van een winactie en landelijke social mediacampagne. Onderstaande route legt de consument af binnen deze campagne:
Bedankt Bianca! Wilt u meer informatie over campagnes van CooperVision? Mail dan naar bkalkman@coopervision.nl