
Interview met Paul – Head of Sales Benelux
Bij CooperVision vinden we het belangrijk om niet alleen onze producten en innovaties zichtbaar te maken, maar ook de mensen erachter. In deze editie spreken we met Paul Standaart, sinds februari 2025 onze nieuwe Head of Sales Benelux. Met een brede achtergrond in zowel marketing als sales brengt Paul een frisse energie en waardevolle ervaring mee naar CooperVision. In dit interview maak je kennis met de persoon achter de functie en krijg je een inkijkje in zijn visie, ambities én persoonlijke drijfveren.
1. Hoi Paul, kun je wat over jezelf vertellen?
Ik ben Paul, 41 jaar en woon in Rotterdam met mijn vrouw en 3 dochters. In mijn vrije tijd Hockey en Padel ik graag. Verder vind ik het leuk om met vrienden en familie te borrelen en te eten. Vaak zet ik dan de bbq wel aan voor een lekker gerecht.
2. Leuk om te horen Paul! Kan je ook wat vertellen over je studie en werkervaring die je hebt opgedaan voordat je bij CooperVision ging werken?
Ik heb in Rotterdam Economie en Rechten gestudeerd aan de Erasmus Universiteit met als afstudeerrichting Strategic Marketing. Na mijn studie ben ik begonnen bij Kraft Foods, wat tegenwoordig Mondelez is, als marketeer. Ik was verantwoordelijk voor diverse merken zoals Prince, Oreo en Côte d’Or in Nederland en België. Dit heb ik 4 jaar gedaan waarna ik naar Beiersdorf, bekend van onder andere NIVEA, Hansaplast en Labello, ben gegaan. Hier werd ik sales verantwoordelijk voor New Business en daarna voor A.S. Watson. Ik heb hier veel geleerd over succesvolle samenwerkingen en categorie groei. Na 4 jaar werd ik gevraagd om het Ahold account te gaan doen bij Cloetta met de merken Sportlife, Red Band en Venco. Vrij snel kwamen daar A.S. Watson en alle on the go klanten bij en groeide mijn team. Toen de functie van Marketing Manager Refreshment vrij kwam begon ook mijn marketing hart weer sneller te kloppen en heb ik de switch weer gemaakt naar Marketing.
3. Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen in je carrière?
Misschien toch wel dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk bent voor je eigen carrière. Het is heel cliché, maar heeft mij wel geholpen in mijn keuzes. Ik vind zowel Sales als Marketing erg leuk en heb altijd gekeken of een functie voor mij een nieuwe uitdaging bood. Daardoor heb ik mezelf breed kunnen ontwikkelen en heb ik altijd veel plezier gehad in mijn werk.
“Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor je eigen carrière.”
4. Gaaf! En hoe is het om nu te werken voor CooperVision?
Werken voor CooperVision bevalt me erg goed. Ik ben erg goed ontvangen en heb een fantastisch team. De producten spreken me ook zeker aan, omdat ze een echte purpose hebben. Het bieden van een zichtoplossing is een heel mooi doel.
5. Wat zijn je belangrijkste taken als Head Of Sales?
Als Head of Sales ben ik verantwoordelijk voor alle Sales in de Benelux. In mijn team zitten Key Accountmanagers voor de grote accounts, National Sales Managers, die onze Field teams aansturen en de Commercial Lead Myopia Management. Het aansturen en coachen van mijn direct reports is natuurlijk erg belangrijk, zodat we een nog sterker team kunnen worden als dat we nu al zijn. Ook het contact met onze klanten vind ik erg belangrijk om samen te kijken hoe we kunnen groeien en iedereen een zichtoplossing te kunnen bieden met onze lenzen.
6. Wat vind je het leukste aan deze functie?
Het leukste vind ik de afwisseling in het werk. Het ene moment ben je in onderhandeling met een klant, het andere moment ben je bezig met het ontwikkelen van een gave promotie. Of je bent samen met je teamleden aan het kijken hoe ik ze verder kan helpen. Ik zie zowel mijn team als de business graag groeien!
“Ik zie zowel mijn team als de business graag groeien!”
7. Zijn er bepaalde trends of innovaties in de contactlensindustrie waar je enthousiast over bent?
Ik ben erg fan van onze MiSight lens, die Myopie kan afremmen. Mijn dochter is Myoop en ik weet nu hoe belangrijk het is om een behandeling te starten om dit af te remmen. Naast dit zeer belangrijke voordeel, past het ook goed in haar actieve levensstijl. Lenzen zitten haar niet in de weg met dansen of hockey.
“MiSight past perfect in de actieve levensstijl van mijn dochter.”
8. Naar welk doel streef jij als Head Of Sales van CooperVision?
Als Head of Sales streef ik naar verschillende doelen die bijdragen aan het succes en de groei van het bedrijf, denk bijvoorbeeld aan omzetgroei, marktaandeel vergroten, strategische partnerships en ook teamontwikkeling. Deze doelen helpen niet alleen bij het behalen van de bedrijfsdoelstellingen, maar dragen ook bij aan een duurzame groei en een sterke positie in de markt.
9. Hoe balanceer je je werk en privéleven? Heb je tips voor anderen die dit proberen?
Met drie actieve dochters ben je als ouder sowieso al erg druk! Dat maakt dat je daardoor bijna vanzelf een goede werk/privé balans hebt. Zij vragen tijd en aandacht. Zo coach ik dan ook mijn dochter haar hockeyteam. Daarnaast sport ik zelf graag. Die tijd maak ik daarvoor dan ook bewust. Werk is nooit af, maar als je niet in balans bent ga je daar de gevolgen van ervaren en dat is niet de bedoeling!
“Werk is nooit af, maar als je niet in balans bent ga je daar de gevolgen van ervaren.”
10. Nog even terug naar vrije tijd! Heb je nog leuke vakantieplannen voor de aankomende zomer?
Zeker! Ik ga lekker met het gezin twee weken naar Frankrijk. We hebben twee leuke Gîtes gevonden waar we goed tot rust kunnen komen en kunnen genieten van het lekkere weer, de mooie omgeving en het goede eten.
11. Leuk om je gesproken te hebben Paul!
Dat vond ik ook. Mochten er nog meer vragen zijn, ben ik altijd bereikbaar voor een goed gesprek!